En röd brevlåda med kuvert i.

Adressändring och eftersändning av post – hur funkar det?

Flyttbilen är bokad, flyttlådorna packade och du är redo att flytta in i din nya bostad. Men glöm inte att anmäla din flytt och att eftersända posten. Så hur funkar det egentligen med adressändring? Här är allt du behöver ha koll på för att få din post säkert levererad till din nya bostad.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Senast uppdaterad: 07.09.2022

Att anmäla din nya adress till myndigheter, företag och privatpersoner går snabbt och är rätt enkelt. Men kom ihåg att adressändring och eftersändning inte är samma sak.

Skillnaden på adressändring och eftersändning av post

Adressändring eller flyttanmälan är kopplad till folkbokföringen och är obligatoriskt för dig som byter adress. Förutom att det innebär att viktig post från olika myndigheter anländer till rätt adress påverkar det även var du ska rösta och betala skatt.

Eftersändning av post görs hos Svensk Adressändring AB mot en avgift och är helt frivilligt. Genom att beställa eftersändning säkerställer du att post från privatpersoner, företag och organisationer du har varit i kontakt med kommer till rätt adress efter att du flyttat. Det kan exempelvis vara viktigt för att inte riskera att fakturor förfaller eller att dina uppgifter hamnar i fel händer.

För dig som inte vill betala för eftersändning är det viktigt att du själv meddelar din nya adress till de företag, organisationer och personer som kan tänkas försöka nå dig.

Hur gör man adressändring?

När du ska flytta till en ny adress ska du anmäla det till Skatteverket. Flyttanmälan är gratis och kan enkelt göras via Skatteverkets hemsida – antingen genom digitaltjänsten Flyttanmälan eller genom att skicka in en pappersblankett (men tänk då på att handläggningstiden kan ta lite längre tid).

När ska man adressändra?

Flyttanmälan görs med fördel redan innan du har flyttat eller senast en vecka efter att du har flyttat till din nya adress. Flytten registreras som tidigast av Skatteverket på inflyttningsdagen. Sker anmälan senare än så registreras din nya adress från anmälningsdagen.

Läs även: Checklista för flytt: Så flyttar du smartare och smidigare

Vad händer efter flyttanmälan?

Efter registreringen ändras din folkbokföringsadress och informationen om din nya adress förmedlas vidare till andra myndigheter, exempelvis Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och CSN. Även större företag vars adressregister är kopplade till folkbokföringen, såsom banker och försäkringsbolag, uppdaterar din adress.

Kom ihåg att du själv ansvarar för att meddela privatpersoner, företag och eventuella tidningsprenumerationer om din nya adress för att vara säker på att din post kommer till rätt adress efter flytten.

Behöver du hjälp med flytten?

Det finns mycket att tänka på inför, under och efter flytten. Om du funderar på att anlita en flyttfirma som kan hjälpa dig med flytten är det en bra idé att jämföra priset hos flera olika firmor.

På Flytta.se kan du jämföra offerter från tre olika flyttfirmor nära dig – helt gratis och utan att du förbinder dig till någonting. Fyll i formuläret och berätta vad du vill ha hjälp med, så får du dina offerter.

Jämför flyttfirmor nu