Två män bär en soffa in i en fastighet.

Så undviker du oseriösa flyttfirmor

En farhåga med att anlita flyttfirma är för vissa att man råkar ut för ett oseriöst företag. Du kan dock enkelt kontrollera att den flyttfirma du tittar på är seriös. Så här gör du.

Bohag 2010

En seriös och bra flyttfirma ska följa särskilda regler. Dessa står i ett avtal som heter Bohag 2010 – Allmänna flyttbestämmelser för konsument. De reglerna har Konsumentverket tagit fram tillsammans med branschorganisationerna Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Möbeltransportörers Förbund. Alla medlemsföretag i dessa branschorganisationer ska följa Bohag 2010.

I Bohag 2010 står vad som gäller angående bland annat flyttens omfattning, flyttfirmans skyldigheter, dina skyldigheter som konsument, pris och betalning, tilläggsarbete samt eventuella hinder och avbeställning. Här ser du vad som ingår i Bohag 2010.

För en kontorsflytt bör flyttfirman följa Kontor 2003 – Allmänna bestämmelser för flyttning av kontorsinventarier. Fråga flyttfirman om de följer Bohag 2010 eller Kontor 2003. Ofta står den informationen även på firmornas sajter.

Yrkestrafiktillstånd

Flyttfirmor måste enligt lag ha yrkestrafiktillstånd från Transportstyrelsen. Utan ett sådant gör flyttfirman sig skyldig till brott. Det innebär också att firman inte kan teckna de försäkringar som en seriös flyttfirma ska ha. Därför kan du bli utan ersättning om dina ägodelar skulle skadas under flytten.

Kontrollera att flyttfirman har yrkestrafiktillstånd genom att fylla i företagets organisationsnummer hos Transportstyrelsen. Ett organisationsnummer ska alla företag ha, och det hittar du ofta genom att kolla på företagets sajt. Annars kan du leta upp numret genom att fylla i bolagsnamnet hos Bolagsverket. Du kan också be firman direkt om organisationsnumret.

Tillstånd för utlandsflytt

Om du ska flytta från Sverige till ett land inom EU/EES ska den flyttfirma du anlitar ha ett gemenskapstillstånd, även kallat blått tillstånd. Det tillståndet krävs för att firman ska få bedriva internationella godstransporter inom EU/EES. Om du ska flytta till ett land som inte tillhör EU/EES ska flyttfirman ha ett CEMT-tillstånd.

Försäkring

Kontrollera att flyttfirman har en försäkring som gäller om något skulle hända med dina ägodelar under flytten. Om flyttfirman har en ansvarsförsäkring eller transportförsäkring kan du få ersättning för skadade eller förstörda ägodelar.

De flyttfirmor som har försäkringar brukar skriva ut detta på sina sajter. Du kan också begära en kopia på firmans försäkringsbrev.

Pris och betalning

Är flyttfirman misstänksamt billig jämfört med andra firmor? Om timpriset för två man och en lastbil understiger omkring 600 kr innan rutavdrag kan det vara värt att kolla vidare efter en annan firma.

Tar flyttfirman bara betalt i kontanter? En seriös flyttfirma begär inte kontant betalning. Åtminstone ska firman kunna erbjuda andra betalningsmetoder.

Erbjuder de enbart löpande pris? Då bör du se upp. Med ett löpande pris vet du aldrig vad slutpriset kommer att hamna på. Ett bättre alternativ är ett löpande pris med ett maxtak, men allra bäst är ett fast pris.

Kom ihåg att det ofta kan vara svårt för flyttfirmor att ge ett exakt pris utan att först ha sett ditt bohag eller gjort ett kostnadsfritt hembesök. Om flyttfirman ger dig ett ungefärligt pris men inte kan ge ett exakt pris, får slutpriset inte överstiga det ungefärliga priset med 15 %, såvida inget annat avtalas.

Skriv avtal

Seriösa flyttfirmor skriver avtal. Upprätta därför ett tydligt, skriftligt avtal med firman innan flytten där ni kommer överens om följande:

  • Arbetets omfattning. Ska flyttfirman packa, packa upp, demontera, bära och flyttstäda?
  • Hur lång tid flytten ska ta.
  • Vilket timpris eller slutpris som ska gälla.
  • Vilka avgifter som ska eller inte ska tillkomma.
  • Vilka föremål som ska flyttas. Var tydlig med om det finns några extra tunga eller ömtåliga föremål. Sådant brukar kostar extra.
  • Vem som blir ersättningsskyldig om något skulle skadas under flytten.

Utgå från Bohag 2010 i avtalet. Ta en kopia på avtalet och se till att flyttfirmans organisationsnummer är samma nummer som anges på avtalet. Begär en bekräftelse på din beställning.

Recensioner och omdömen

Kolla runt och se vad andra har att säga om flyttfirman. Du kanske har en bekant som tidigare har använt sig av samma firma.

Kom dock ihåg att omdömen inte alltid går att lita på. Benägenheten att lämna en negativ recension kan vara större än att lämna en positiv. Dessutom kan både firmorna själva och deras konkurrenter lämna fejkade omdömen.

Anmälningar och tvister

Hos Konsumentverket kan du söka på anmälningar mot ett visst företag. Genom att söka runt på nätet kan du ibland även hitta anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden. Om flyttfirman du funderar på att anlita har fått många anmälningar ska du kanske tänka om.

Branschorganisation och fackförbund

Kolla om flyttfirman är ansluten till en branschorganisation som Sveriges Möbeltransportörers Förbund (SMF), Svenska Flyttföretagareförbundet (S3F) eller Sveriges Åkeriföretag. Hos Hos Skatteverket kan du kolla om en flyttfirma är godkänd för F-skatt och är registrerad för moms samt som arbetsgivare. En firma utan F-skattebevis som inte är registrerad som arbetsgivare betalar kanske varken skatt eller arbetsgivaravgift. Det innebär att företaget kan utföra svartjobb.

Att firman har F-skatt är även att krav för att du ska kunna nyttja rutavdrag.

Rutavdrag

Sedan den 1 augusti 2016 ger flyttjänster rätt till rutavdrag. En bra flyttfirma erbjuder därför rutavdrag på sina tjänster, och brukar även ordna så att du får rutavdraget direkt på din faktura. Fråga flyttfirman om de inkluderar rutavdrag på fakturan.

Rutavdrag är en skattereduktion på högst 50 % av arbetskostnaden. Det innebär att rutavdrag kan ges för flytt, ned- och uppackning samt upp- och nedmontering, men inte för exempelvis flyttkartonger eller flyttbil. Rutavdraget får högst uppgå till 50 000 kr per person och år.

Det finns vissa krav som behöver uppfyllas – både av dig och av firman – för att du ska kunna få rutavdrag. Håll därför koll på dessa. Bland annat måste flyttfirman ha svensk F-skatt, och det bohag som ska flyttas måste tillhöra köparen. Du ska också ha rutavdrag kvar att utnyttja. Läs mer om hur rutavdraget fungerar vid flytt här.

Firmans ekonomi

Om flyttfirman har god ekonomi är det ett gott tecken på att den är seriös och har nöjda kunder. Om firman däremot har dålig ekonomi kan det vara en varningsflagga.

Det kan till exempel finnas en risk att företaget går i konkurs efter att du har beställt flytthjälp. Bevis ur konkursregistret kan du beställa hos Bolagsverket. Det är även hos Bolagsverket som du kan se om en person har näringsförbud och därmed inte får bedriva näringsverksamhet.

Dessutom kan du hos Kronofogdens skuldupplysning beställa registerutdrag som berättar om flyttfirman har några skulder. Information om inkomst och betalningsanmärkningar kan du få från olika kreditupplysningsföretag. Inkomstuppgifter kan du även få genom att ringa Skatteupplysningen på 0771-567 567.

Kontaktinformation

Finns tydlig kontaktinformation på flyttfirmans sajt? Saknas telefonnummer, mejl eller adress? En flyttfirma som är tydlig med hur de kan kontaktas bör anses vara mer seriös än en firma som saknar kontaktinformation helt och hållet.

Du kan med fördel även kolla vilket bolag som är registrerat på det telefonnummer du hittar. Om ett annat bolag än flyttfirman dyker upp när du söker på numret på nätet kan du ha rätt att vara skeptisk.

Ofta använder seriösa flyttfirmor id-brickor för sin personal. Fråga därför gärna flyttfirman om deras personal använder id-brickor.

Ingår flyttkartonger?

Många seriösa flyttfirmor låter dig låna flyttkartonger helt gratis. Ibland ingår även emballage och förpackningsmaterial. Alla de flyttfirmor som inte lånar ut flyttkartonger är inte oseriösa, men de som lånar ut kartonger är med större sannolikhet seriösa.

Certifieringar

Firmor med diverse certifieringar visar att de har ansträngt sig extra i olika avseenden. Oseriösa flyttfirmor gör sällan det. Exempel på certifieringar som flyttfirmor kan ha är ISO 14001 och ISO 9001. Den förstnämnda är en miljöcertifiering och den sistnämnda är en certifiering för ledningssystem. Både ISO 14001 och ISO 9001 är internationella standarder, och om företaget uppfyller de krav som standarderna ställer kan det bli certifierat av ett oberoende certifieringsorgan.

Vad händer om jag anlitar en oseriös flyttfirma?

Att anlita en oseriös flyttfirma kan i värsta fall leda till att dina ägodelar skadas eller försvinner, eller att du får betala mer än du hade trott. Firman kanske anger ett lågt timpris och säger att flytten kommer att ta tre timmar, men senare visar det sig att den tar närmare tio timmar och kostar mer än tänkt. Ibland dyker flyttfirman inte upp alls.

Om du har drabbats av en oseriös flyttfirma kan du anmäla detta till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer om hur du gör om du hamnar i tvist med en flyttfirma.

Med Flytta.se får du offerter från enbart seriösa flyttfirmor i ditt område. Ta in offerter nu genom att fylla i formuläret.

Få offerter från seriösa flyttfirmor